REVITALIZATION OF MAPK AND MAK: PILLARS OF CLERICAL REGENERATION IN THE ERA OF GLOBALIZATION

Authors

  • Nurma Millatina Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Keywords:

MAPK, MAK, Cadre, Ulama, Islamic Education

Abstract

The regeneration of ulama through MAK is an important step in producing cadres of leaders who have extensive Islamic religious knowledge, noble morals, da'wah skills, and effective leadership. This study aims to discuss the efforts of ulama education in Indonesia through the Madrasah Aliyah Program Keagamaan (MAPK) and Madrasah Aliyah Keagamaan (MAK) programs, as well as to highlight the process of regeneration of ulama through these programs. The method used in this research is library research with a descriptive qualitative approach. Data were obtained from various sources of literature relevant to the research topic, then analyzed using content analysis to explore the meaning of the text. The results show that MAPK/MAK is an important effort in the regeneration of scholars in Indonesia. MAPK/MAK provides comprehensive Islamic religious education, da'wah skills, the formation of noble morals, yellow book studies, and leadership training to students to prepare them to become scholars, preachers, or religious leaders who can lead society to goodness.

References

Alrudiyansyah. (2016). Politik Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Agama Islam Di Masa Orde Baru. Nur El-Islam, 3(1), 50–62. https://www.neliti.com/publications/226411/politik-kebijakan-pemerintah-terhadap-pendidikan-agama-islam-di-masa-orde-baru

Asdlori, A., & Slamet Yahya, M. (2023). Konsep Pembelajaran PAI Berbasis Media Digital Melalui Pendekatan Humanistik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1877–1886. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1646

Azra, A. (2012). Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Millenium III. Kencana.

Daulay, M. R. (2018). Pondok Pesantren Musthafawiyah Purba Baru Relevansinya Dalam Regenerasi Ulama Di Kabupaten Mandailing Natal. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 5(2), 23–40. https://doi.org/10.24952/multidisipliner.v5i2.1114

Habibah, N. (2016). Pengembangan Madrasah Aliyah di Indonesia Bagian Barat: Studi Pengembangan Program Unggulan Keagamaan di MAN Darussalam Ciamis dan MAN Cipasung Tasikmalaya”, dalam Balai Litbang Agama Jakarta, Pengembangan Madrasah Aliyah Akademik dan Keagamaan di Indones. Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Jakarta.

Hasbi Indra. (2003). Pesantren dan Transformasi Sosial. Permadani.

Huda, M., & Rhodin, R. (2020). Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia dam Upaya Penguatannya dalam Sistem Pendidikan Nasional. Journal of Islamic Education Research, 1(2).

Kholiq, A. (2019). Kadersisasi Da’I Moderat Era Milenial Di Pengurus Cabang Nahdlatul Ulama Kabupaten Kendal. An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam, 11(2). https://doi.org/10.34001/an.v11i2.1028

Kosim, M. (2007). Madrasah di Indonesia (Pertumbuhan dan perkembangan). Tadris Jurnal Pendidikan Islam Jurusan Tarbiyah STAIN Pamekasan, 2(1).

Lamatenggo, N. (2020). Strategi Pembelajaran. Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Ilmiah Menuju Anak Merdeka Belajar.

Majid, A. (2014). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Remaja Rosdakarya.

Muchsin, A. (2010). Kaderisasi Fukaha dalam Perkembangan Hukum Islam. Jurnal Hukum Diktum, 8(2).

Mustafa, M. S. (2018). Pengkaderan Ulama di Ma’had Aly Pondok Pesantren DDI Mangkoso Kabupaten Barru Provinsi Sulawesi Selatan. Pusaka, 6(2), 183–196. https://doi.org/10.31969/pusaka.v6i2.55

Mustofa, A. A. (2018). Peran Ulama dalam Meningkatkan Pendidikan Keagamaan Islam Non-Formal di Kota Sibolga. Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.

Nasional, P. B. D. P. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Program Keagamaan Di Madrasah Aliyah, Pub. L. No. 1293 (2016).

Pratama, Y. A. (2019). Integrasi Pendidikan Madrasah dalam Sistem Pendidikan Nasional (Studi Kebijakan Pendidikan Madrasah di Indonesia). Al-Tadzkiyyah, 10(1).

Qonitah, N., Humaidi, A., & Munifah, M. (2022). Kaderisasi Ulama Melalui Sistem Pembelajaran Pada Madrasah Aliyah Program Keagamaan (MAPK) MAN 4 Jombang. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 20(2), 201–215. https://doi.org/10.32729/edukasi.v20i2.1151

Rahim, H. (2003). “Madrasah Menggugat, Madrasah Digugat”, dalam Mendiskusikan Kembali Eksistensi Madrasah (Jamaluddin (ed.)). Logos Wacana Ilmu.

Rasyid, M. N. (2019). Kapasitas Ulama dalam Bernegara. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v6i1.601

RI, D. A. (1990). Al-Qur’an dan Terjemahnya. CV.Toha Putra.

Rohmah, A. N. (2017). Belajar Dan Pembelajaran(Pendidikan Dasar). Journal.Stitaf.Ac.Id, 09(02), 193–210.

Rohmah, M. R., & Arifin, Z. (2017). Eksistensi dan Pengembangan Kurikulum Madrasah Aliyah Program Keagamaan (MAPK) MAN 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2), 369. https://doi.org/10.14421/jpm.2017.22-11

Safrudin. (2019). Syarifendi: Siapkan Kader Ulama Melalui Madrasah Aliyah Program Keagamaan. Kalbar.Kemenag.Go.Id. https://kalbar.kemenag.go.id/berita/berita.php?nid=16312

Sarwendah, & Saepullah. (2022). Transformasi Madrasah Aliyah Keagamaan (MAK). Didaktika, 2(2), 1–11.

Subhan, A. (2012). Lembaga Pendidikan Islam Indonesia Abad ke-20: Pergumulan antara Modernisasi dan Identitas. Kencana.

Sutrisno, & Suyatno. (2015). Pendidikan Islam di Era Peradaban Modern. Prenadamedia Group.

Ulum, B. (2015). Ulama dan Politik: Nalar Politik Kebangsaan Majelis Ulama Indonesia. Pustaka Pelajar.

Wongso, F. (2016). Perancangan Sistem Pencatatan Pajak Reklame Pada Dinas Pendapatan Kota Pekanbaru Dengan Metode Visual Basic. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 14(2), 160–180.

Downloads

Published

2025-02-24