THE ISLAMIZATION OF THE SCIENCE OF SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS AND ITS IMPLICATIONS FOR THE INTERPRETATION OF THE QUR'AN

Authors

  • Sobri Febrianto State Islamic University Professor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto

Keywords:

Islamization of Science, Metalinguistic Interpretation, Naquib Al-Attas

Abstract

This research tries to discuss the concept of Islamization of Contemporary Science by Syed Naquib Al-Attas. It started from his concern for the process of development of general science that increasingly negated spiritual value. This makes the concept of Islamization of Science a new urgency in the development of Islamic science. This paper also discusses the implications or impacts of the concept of Islamization of Science on the Interpretation of the Qur'an. The author uses a Philosophical approach to try to dissect the roots of the mind of a Naquib Al-Attas. This research is a Library Research type research. And the results of this study say that there are large and significant implications related to the concept of Islamization of Science on the Interpretation of the Qur'an. Naquib Al-Attas also offers an idea related to the interpretation of the Qur'an, namely the Metalinguistic interpretation. This method is offered as a form of implication of the concept of Islamization of Science on the Science of Interpretation or interpretation of the Qur'an. In general, the components that influence the Metalinguistic interpretation of Naquib Al-Attas that are deepest to outermost are Sufistic, Metaphysical, Philosophy, and Linguistics.

References

Abdul Mustaqim. (2014). Metode Penelitian Al-Qur’an dan Tafsir. Idea Press Yogyakarta.

Abrori, M. S., & Nurkholis, M. (2019). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Pandangan Syed Muhammad Naquib Al-Attas Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan PAI Di Perguruan Tinggi Umum. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 09–18.

Adisosilo, S. (2013). Sejarah Pemikiran Barat Dari Klasik Sampai Yang Modern. Rajawali Pers.

Afida, I. (2016). Pemikiran Tokoh Islamisasi Ilmu Pengetahuan:(Syed Muhammad Naquib Al-Attas). FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 253–268.

Afifah, N. (2016). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Perspektif Naquib Al- Attas di tengah Kemunduran Dunia Ilmiah Islam. Jurnal Program Studi PGMI, 3(2).

Al-Attas, S. M. N. (1975). Comment on the Re-Examination of Al-Raniri’s Hujjatul Siddiq. Muzium Negara Malaysia.

Al-Attas, S. M. N. (1991). The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education. ISTAC-UM.

Al-Attas, S. M. N. (1995). Prolegomena to The Metaphysics of Islam. International Institute of Islamic Thought and Civilization.

Badaruddin, K. (2007). Filsafat Pendidikan Islam: (Analisis pemikiran Prof. Dr. Syed Munahmmad Al-Naquib al-Attas). Pustaka Pelajar.

Damyati, A. R. (2015). Syed Muhammad Naquib Al-Attas dan Konsep Metafisik. El-Furqonia, 1(1), 18–31.

Dawam, A. (2003). Kritik Atas Epistemologi Modern (Upaya Islamisasi Ala Naquib Al-Attas). Jurnal Studi Islam Mukaddimah, 14(01), 90–116.

Garwan, M. S. (2019). Urgensi Islamisasi Ilmu Syed Naquib Al-Attas Dalam Upaya Deskonstruksi Ilmu Hermeneutika Al-Qur’an. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 21(2), 125–138.

Haris, A. (2010). Islamisasi Ilmu Pengetahuan (Upaya “Dehegemoni” Ilmu Pengetahuan Barat). Progresiva, 3(2).

Ismail, S. M. (1999). Paradigma Pendidikan Islam Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas. Pustaka Pelajar.

Ismail, Y. (2019). Postmodernisme dan Perkembangan Pemikiran Islam Kontemporer. Jurnal Studi Al-Qur’an, 15(2), 235=248.

Mauliyah, A. (2016). Gerakan Islamisasi Ilmu Pengetahuan Naquib al-Attas. El-Banat: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(1), 111–121.

Muslem. (2019). Konsep Islamisasi Ilmu Pengetahuan dan Penerapanya dalam Pendidikan Islam (Studi Pemikiran Syed Muhammad Naquib Al-Attas). Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 1(5).

Muttaqien, G. A. (2019). Pandangan Syed Muhammad Naquib Al-Attas Tentang Islamisasi Ilmu. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 4(2), 93–130.

Muzani, S. (1991). Pandangan Dunia Dan Gagasan Islamisasi Ilmu Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Jurnal Al Hikmah, 3(1).

Novayani, I. (2017). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Pandangan Syed M. Naquib Al-Attas dan Implikasi Terhadap Lembaga Pendidikan International Institute of Islamic Thought Civilization (ISTAC). Jurnal Al-Mutaaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 74–89.

Rani, M. Z. A. (2003). Islam sebagai Al-Din: Beberapa Pengamatan Terhadap Pemikiran Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Afkar: Jurnal Akidah Dan Pemikiran Islam, 4(2), 29–62.

Rasyidin, A., & Nizar, S. (2005). Filsafat Pendidikan Islam: Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis. Ciputat Press.

RI, K. (2010). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Kemenag RI.

Sari, Z., & Saefuddin, D. (2019). Argumen tentang keniscayaan Islamisasi ilmu pengetahuan dalam pemikiran Ali Syariati. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 63–78.

Sholeh, S. (2017). Islamisasi Ilmu Pengetahuan (Konsep Pemikiran Ismail Raji Al-Faruqi dan Syed Muhammad Naquib Al-Attas). Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 209–221.

Sutrisno, A. (2021). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Perspektif M. Naquib Al-Attas. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 19(1), 01–10.

Wan Daud, W. M. N. (2003). Filsafat dan Praktek. Mizan Pustaka.

Wan Daud, W. M. N. (2012). Falsafah dan Amalan Pendidikan Islam Syed M. Naquib Al-Attas Satu Huraian Konsep Asli Islamisasi. Penerbit Universiti Malaya.

Widodo, A. (2009). Syed Muhammad Naquib Al-Attas Semantic Reading of Islam as Din. Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies, 01(01).

Yulianto, R., & Baihaki, A. (2019). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Dalam Perspektif Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Al-Hikmah, 4(1).

Zainuddin, M. (2003). Filsafat Ilmu: Perspektif Pemikiran Islam. Bayu Media.

Zarkassyi, H. F. (2019). Reading Al-Attas Analysis on God’s Revalition as Scientific Methaphysics. Tsaqafah, 01(02).

Zikwan, D. I. . (2021). Konsep Penafsiran Al-Qur’an Syed Naquib Al-Attas Menghadapi Modernisasi. Al-Quds: Jurnaal Studi Al-Qur’an Dan Hadis, 5(1), 229–249.

Downloads

Published

2023-01-18